És una experiència única l'entrada a les mesquites
Els minarets
Mirant cap al mar de Màrmara, des del punt en què em trobo, veig punxeguts
minarets. Entre ells hi ha una competició. Entre els promotors de les mesquites
havia una competició. Qui guanyava més altura i grandesa.
Santa Sofia, la mesquita Blava, la de Beyacit, de Solimán
el Magnífic, Mahmutpasa ... i més. Totes elles en l'Istanbul europea,
contrastant amb ´Istanbul que a l'altra banda de la Banya d'Or, només pot
oposar una torre, la Torre Gàlata, però que a canvi ofereix la modernitat i els
gustos occidentals.![[Img #8835]](upload/img/periodico/img_8835.jpg)
És una experiència única l'entrada a les mesquites, amb el
ritual de descalçar, trepitjar el recito, on la catifa és el sòl. El somni de
colors en milers de combinacions de rajoles, brillants, per la llum que entra
per la infinitat de finestres, amb vidres de colors. La imponencia de les
cúpules. Una experiència única, el silenci i el respecte que imposa l'espai,
xocant per a un cristià, per l'absència d'imatges o pintures de personatges.
Una experiència el rés dels muetzins, que sincronitzats, i
des dels altaveus dels minarets, escampen la seva veu per l'espai de l´
Istanbul, sorollós i agitat.
Les mesquites, per
al seu finançament tenien associat un mercat (basars), aquests provoquen una
autèntica experiència per als sentits de l'olfacte i la vista. El basar de les
Espècies, amb la seua mixtura d'aromes,
provoca, al combinar-ho amb la visió de colors dels productes exposats, en el
visitant o comprador, que aquest es traslladi a paradisos llunyans, a records i
sensacions antigues o de fa un moment . De sabors i olors estimats i propers.
De plaers espirituals o carnals.
El Gran Basar, autèntica "gran superfície"
d'abans (hipermercat), ofereix un variat mostrari del mestratge comercial
d'aquesta gent. La presentació del que es pretén endossar al visitant, és, un
autèntica competició de escaparaterisme. Els homes, apostats a cada lloc,
ofereixen, insisteixen en tots els idiomes del planeta, descobrint, amb la seva
mirada aguda i comercial, la nacionalitat i l'idioma del turista. Aquest, el
visitant, sorprès i afalagat per aquesta deferència, pica, s'acosta i ja està.
Caçat.
- Proveu això
senyor. Millor que al Corte Anglès.
- No comprem al Corte Anglès.
- Jo tampoc venc al
Corte anglès.-Contesta l'espavilat comerciant del Gran Basar.
- ¿Un te, senyor?.
L'amabilitat és extrema, gairebé ridícula. De vegades,
fins burlesca. Tot per una venda. Petita, gran, cara o barata. El visitant,
segons la seva retòrica i cara, es lliura al regateig, al "qui dóna
menys". I el visitant, havent arribat a un preu d'acord, es queda amb el
regust que ha perdut la partida. Que el afalagador comerciant li va endossar
una cosa que no li calia, no li agradava o simplement no és el que l'havia
vist.
Les catifes, bosses, roba, joies, dolços, verdures,
quincalla, records ... en quatre mil botiguetes, amb un nombre indeterminat de
"dependents" cadascuna, fan que, tot i no visitants i compradors es
tingui la impressió d'activitat comercial.
Reposar forces en un restaurant, ¡alerta!, no és apte per melindrosos. Cuina turca i mal
aquesta que vingui vostè amb una altra pretensió. Al final, encara que demani,
si tenen, una hamburguesa, serà una hamburguesa turca. Res a veure amb el seu
gust europeu refinat i finolis. Corder, pollastre, patata, tot, condimentat amb
aquelles espècies que sentirem al basar.
I Topkapi. El palau, balcó al Bòsfor. Residència de
sultans, visirs, concubines .... l'harem.
Les mil una històries.
Istambul, 4 abril 2012
Vicent Ibañez
http://www.vicentmarroixest.cat
vicentibanyez@vicentmarroixest.cat
Mirant cap al mar de Màrmara, des del punt en què em trobo, veig punxeguts minarets. Entre ells hi ha una competició. Entre els promotors de les mesquites havia una competició. Qui guanyava més altura i grandesa.
Santa Sofia, la mesquita Blava, la de Beyacit, de Solimán
el Magnífic, Mahmutpasa ... i més. Totes elles en l'Istanbul europea,
contrastant amb ´Istanbul que a l'altra banda de la Banya d'Or, només pot
oposar una torre, la Torre Gàlata, però que a canvi ofereix la modernitat i els
gustos occidentals.![[Img #8835]](upload/img/periodico/img_8835.jpg)
És una experiència única l'entrada a les mesquites, amb el
ritual de descalçar, trepitjar el recito, on la catifa és el sòl. El somni de
colors en milers de combinacions de rajoles, brillants, per la llum que entra
per la infinitat de finestres, amb vidres de colors. La imponencia de les
cúpules. Una experiència única, el silenci i el respecte que imposa l'espai,
xocant per a un cristià, per l'absència d'imatges o pintures de personatges.
Una experiència el rés dels muetzins, que sincronitzats, i
des dels altaveus dels minarets, escampen la seva veu per l'espai de l´
Istanbul, sorollós i agitat.
Les mesquites, per
al seu finançament tenien associat un mercat (basars), aquests provoquen una
autèntica experiència per als sentits de l'olfacte i la vista. El basar de les
Espècies, amb la seua mixtura d'aromes,
provoca, al combinar-ho amb la visió de colors dels productes exposats, en el
visitant o comprador, que aquest es traslladi a paradisos llunyans, a records i
sensacions antigues o de fa un moment . De sabors i olors estimats i propers.
De plaers espirituals o carnals.
El Gran Basar, autèntica "gran superfície"
d'abans (hipermercat), ofereix un variat mostrari del mestratge comercial
d'aquesta gent. La presentació del que es pretén endossar al visitant, és, un
autèntica competició de escaparaterisme. Els homes, apostats a cada lloc,
ofereixen, insisteixen en tots els idiomes del planeta, descobrint, amb la seva
mirada aguda i comercial, la nacionalitat i l'idioma del turista. Aquest, el
visitant, sorprès i afalagat per aquesta deferència, pica, s'acosta i ja està.
Caçat.
- Proveu això
senyor. Millor que al Corte Anglès.
- No comprem al Corte Anglès.
- Jo tampoc venc al
Corte anglès.-Contesta l'espavilat comerciant del Gran Basar.
- ¿Un te, senyor?.
L'amabilitat és extrema, gairebé ridícula. De vegades,
fins burlesca. Tot per una venda. Petita, gran, cara o barata. El visitant,
segons la seva retòrica i cara, es lliura al regateig, al "qui dóna
menys". I el visitant, havent arribat a un preu d'acord, es queda amb el
regust que ha perdut la partida. Que el afalagador comerciant li va endossar
una cosa que no li calia, no li agradava o simplement no és el que l'havia
vist.
Les catifes, bosses, roba, joies, dolços, verdures,
quincalla, records ... en quatre mil botiguetes, amb un nombre indeterminat de
"dependents" cadascuna, fan que, tot i no visitants i compradors es
tingui la impressió d'activitat comercial.
Reposar forces en un restaurant, ¡alerta!, no és apte per melindrosos. Cuina turca i mal
aquesta que vingui vostè amb una altra pretensió. Al final, encara que demani,
si tenen, una hamburguesa, serà una hamburguesa turca. Res a veure amb el seu
gust europeu refinat i finolis. Corder, pollastre, patata, tot, condimentat amb
aquelles espècies que sentirem al basar.
I Topkapi. El palau, balcó al Bòsfor. Residència de
sultans, visirs, concubines .... l'harem.
Les mil una històries.
Istambul, 4 abril 2012
Vicent Ibañez
http://www.vicentmarroixest.cat
vicentibanyez@vicentmarroixest.cat

























Normas de participación
Esta es la opinión de los lectores, no la de este medio.
Nos reservamos el derecho a eliminar los comentarios inapropiados.
La participación implica que ha leído y acepta las Normas de Participación y Política de Privacidad
Normas de Participación
Política de privacidad
Por seguridad guardamos tu IP
216.73.216.21